Meghan weer op ruzie uit
7 april 2022
De talkshow op Spotify, die er nu toch echt schijnt te komen, zorgt weer voor oproer. De reden? De naam.
De show heet Archetypes, wat weer verwijst naar de stichting die ze samen met Harry runt en zoon Archie – en dat leverde geen enkel probleem op. Alleen wil ze nu van het woord een beschermd handelsmerk maken, dat niemand anders meer mag gebruiken.
Nogal vreemd, voor een woord met Griekse wortels, dat bijna 5 eeuwen voor het eerst opdook in de Engelse taal.
De hertogin heeft de aanvraag vorige maand ingediend bij het US Patent and Trademark Office. Wordt alles goedgekeurd, dan kan ze juridische stappen ondernemen tegen bedrijven die het woord in hun naam gebruiken.
De naam zou dan gereserveerd zijn voor van alles, van podcasts, televisieprogramma’s, dvd’s, cd’s en amusementsdiensten die worden verspreid via satelliet- en kabeltelevisie, wereldwijde computernetwerken, het internet, draadloze apparatuur, mobiele toepassingen, set-top boxes, webcasts en streaming media.
De aanvraag is ingediend door Archewell Audio, een van de 11 complexe bedrijven die door Harry en Meghan zijn opgericht en die in het ondoorzichtige belastingparadijs Delaware zijn gevestigd. Het zou betekenen dat zij eigenaar zijn van het handelsmerk in plaats van Spotify, dat hen naar verluidt 18 voor miljoen pond heeft betaald in 2020.
Meghan kan worden geconfronteerd met een juridische uitdaging van bedrijven die het woord in hun naam gebruiken, zoals het bedrijf voor huidverzorging en schoonmaakproducten Archetypes, dat al een handelsmerk heeft gevestigd.
Victoria Beckham vocht in 2002 een soortgelijke taalkundige strijd uit. De voormalige popzangeres, bekend als Posh Spice, probeerde te voorkomen dat het voetbalteam Peterborough United de bijnaam ‘Posh’ van hun club als handelsmerk zou beschermen, met het argument dat het woord ‘onverbiddelijk met haar werd geassocieerd’.
LEES OOK:
EINDELIJK DAN: DE PODCAST VAN MEGHAN
Meer lezen over royals? Neem snel een (digitaal) abonnement op Royalty.
Bron: Daily Mail