Willem-Alexander en Máxima naar Opel
Opel hoopt dat het bezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima aan de fabriek in Rüddelsheim de autofabrikant een steuntje in de rug geeft op de Nederlandse markt. Opel is daar volgens cijfers van Autoweek sinds 1983 het meest verkochte automerk (1,8 miljoen), maar bij recente verkoopcijfers haalt het bedrijf amper de top 10. Willem-Alexander en Máxima willen echter niet optreden in een reclamespot van Opel, dus het wordt bij het bezoek handig laveren tussen de opgestelde auto’s - inclusief een knaloranje exemplaar - om niet beschuldigd te kunnen worden van promotie. Aan de andere kant is het bezoek weer wel de moeite waard. Nederlandse bedrijven zijn een belangrijke toeleverancier van onderdelen voor Duitse auto’s. "Twintig procent van een Duitse auto wordt gemaakt in Nederland”, vertelde de Nederlandse ambassadeur Marnix Krop in een vraaggesprek met de Stuttgarter Zeitung. Opel wil het koningspaar een kijkje gunnen in de toekomst, maar uit concurrentieoverwegingen mogen de media niet meekijken. Later dinsdag bezoeken Willem-Alexander en Máxima in Stuttgart ook het Mercedes Benz museum, dat door het Nederlandse architectenbureau UN Studio is ontworpen.