Naamloos

Gouden Koets met koloniale afbeeldingen opnieuw onder vuur

De Gouden Koets is al een aantal jaren onderwerp van discussie. Na de renovatie moet de koets niet meer uitrijden, maar een plaats krijgen in een museum. “De koets is duidelijk een verwijzing naar de koloniale onderdanigheid, met de Indiërs en mensen van Afrikaanse afkomst die de witte vrouw handelsgoederen brengen”, stelt Karwan Fatah-Black in gesprek met RTL Nieuws.

Als historicus en docent koloniaal verleden aan de Universiteit Leiden haakt Fatah-Black aan bij de op vele plaatsen in de wereld gevoerde discussie over koloniale symbolen. Eerder deze week werd bijvoorbeeld in België al een standbeeld van koning Leopold verwijderd die verantwoordelijk wordt gehouden voor de dood van 10 miljoen Congolezen.

In 2011 pleitten onder anderen de Tweede Kamerleden Harry van Bommel (SP) en Mariko Peters (GroenLinks) er al voor dat het gewraakte paneel dat “grote weerstand” opwekte, zou worden verwijderd. “In de koloniale tijd en de nadagen van de slavernij leek een dergelijke afbeelding heel gewoon. Nu herinnert het ons aan een gruwelijke periode in de Nederlandse geschiedenis”, schreven ze in een opiniestuk in nrc.next.

Barryl Biekman van het Landelijke Platform Slavernijverleden oordeelde ook herhaaldelijk negatief over de afbeeldingen, die slavernij en kolonialisme zouden verheerlijken. Destijds liet de Rijksvoorlichtingsdienst weten  “niet de geschiedenis te gaan herschrijven door de Gouden Koets te vernielen.”

In 2015 werd ook op straat actie gevoerd tegen de koets, die daarna werd gedemonteerd voor een grondige restauratie. Op Prinsjesdag gebruikte koning Willem-Alexander de afgelopen jaren de oudere en volgens experts veel mooiere Glazen Koets.

Lees ook:

Meer lezen over royals? Bestel snel uw digitale versie van Royalty.

Bron: ANP. Beeld: ANP.