Máxima ziet grote vooruitgang in Tanzania
12 december 2013
Koningin Máxima heeft donderdagmiddag in de Bank van Tanzania een nationaal plan gelanceerd om financiële diensten voor de hele bevolking toegankelijk te maken. ''Het is een grote eer", aldus Máxima, die de handeling verrichtte als speciaal VN-afgezant voor het verbeteren van die toegankelijkheid wereldwijd. Ze noemde de vooruitgang die Tanzania op dit gebied heeft geboekt ''opmerkelijk".
Bijna 4 jaar geleden, bij haar eerste bezoek als speciaal gezant, ''zijn we begonnen met praten, en nu is Tanzania er echt van doordrongen dat dit noodzakelijk is", zei de koningin na de presentatie van het National Financial Inclusion Framework. Het gaat niet alleen om microkrediet, aldus Máxima, maar ook om betaalsystemen en verzekeringen. ''Mensen zijn al hun geld kwijt als ze de rekening van de dokter moeten betalen omdat ze geen verzekering hebben."
Belangrijk is dan wel dat de diensten betaalbaar zijn. ''De kosten zijn vaak heel hoog", weet de koningin. Dat heeft te maken met de infrastructuur en met gebrek aan vertrouwen in keuterboeren en bedrijfjes die maar een jaaromzet hebben van 450 euro. Die vormen in de ogen van banken een hoog risico, waardoor ook hoge rente in rekening wordt gebracht. ''Die obstakels moeten worden aangepakt", aldus Máxima. Goede wet- en regelgeving is nodig, en dat zit in het plan dat Tanzania donderdag ontvouwde.
Dat het plan ambitieus is, blijkt uit de cijfers. Tanzania wil dat in 2016 minstens de helft van de bevolking volwaardig toegang heeft tot betaalbare financiële diensten, zoals spaar- en betaalrekeningen, krediet, verzekeringen en pensioenen. Dat is meer dan een verdubbeling in 3 jaar. Op dit moment heeft op het platteland maar 8 procent van de Tanzanianen die mogelijkheid, in het hele land is het 22 procent. ''Het is haalbaar", aldus bankpresident Benno Ndulu, die wees op de enorme technologische vooruitgang door de mogelijkheid van mobiel bankieren. ''We hebben de laatste jaren al een grote sprong voorwaarts gemaakt."