Fastfoodrestaurant mag grappen over prins Harry
23 augustus 2013
Burger King mag grappen maken over prins Harry. Dat heeft de Nieuw-Zeelandse Reclame Code Commissie laten weten na een klacht van een Nieuw-Zeelander over een reclamespotje. Daarin werd volgens de klager gesuggereerd dat prins Charles niet de vader is van Harry.
Het spotje haakte daarmee aan bij verhalen die al jaren circuleren over Harry, die meer gelijkenis zou vertonen met voormalig cavalerie-officier James Hewitt, een van de minnaars van prinses Diana, dan met zijn vader Charles. Er is nooit een spatje bewijs gevonden voor het vermoeden, maar het verhaal blijft steeds weer terugkomen.
Dit keer dus bij Burger King, dat een ‘nieuw’ lid van ‘onze koninklijke familie’ (van hamburgers uiteraard) introduceerde. "We wilden hem Harry noemen omdat hij een beetje stout is en omdat mensen zeggen dat hij in niets op zijn vader lijkt. Maar we hebben toch maar gekozen voor de naam King Special, je weet immers maar nooit”, aldus de reclameboodschap.
Volgens de Advertising Standards Authority was er niets mis met de reclame. "Het was een satirische voorstelling van Harry, bedoeld om mensen aan het lachen te krijgen en het paste binnen het concept van Burger King”, aldus de uitspraak. De klacht was derhalve ongegrond.