STER profiteert flink van 30 april
10 april 2013
Afgaande op ervaringen uit 1980 zitten er op 30 april bijna 7 miljoen mensen voor de buis tijdens de balkonscène. Als het aan de Ster ligt, moeten adverteerders dan ook diep in de buidel tasten. De reclame-organisatie rekent voor een 30 seconden zendtijd rond de troonswisseling bedragen die oplopen tot 45.000 euro voor 30 seconden.
Het duurst zijn de spotjes overdag als koningin Beatrix de Akte van Abdicatie tekent in het Koninklijk Paleis in Amsterdam. Kort daarna verschijnt ze met de nieuwe koning Willem-Alexander en koningin Máxima op het bordes van het Paleis op de Dam. Beatrix en Willem-Alexander houden dan allebei een korte toespraak. ’s Middags is de inhuldiging van de nieuwe koning in de Nieuwe Kerk. De tarieven voor reclamespots bedragen tijdens de abdicatie 35.000 en 45.000 euro, afhankelijk van het tijdstip.
Op basis van kijkcijfers van de vorige troonswisseling in 1980 valt af te leiden dat de balkonscène de meeste kijkers trekt. In 1980 waren dit bijna 7 miljoen mensen, een kijkdichtheid van 46 procent. De kijkers waardeerden de uitzending met het rapportcijfer 7,8.
Direct na de officiële plechtigheden dalen de kosten voor zendtijd in de reclameblokken van de Ster. Adverteren rond het meezingconcert Samen voor Oranje in Ahoy en de koningsvaart die het koningspaar aansluitend maakt over het IJ in Amsterdam kost 20.000 euro per halve minuut. In de loop van de avond zakken de tarieven stapsgewijs nog verder naar 7000 euro.